12 depresszió csökkentő tipp anyukáknak

szerző: Dr. Veress Dóra

Forrás: elmedoktor.hu

Az alábbiakban megpróbálok néhány tippet adni, hogy tehetnéd könnyebbé ezeket a napokat.

1. Nézz szembe a helyzeteddel!

Ülj le egy pár percre és nézz szembe a tényekkel: Életed végérvényesen megváltozott! Eddigi életed már a múlt, baráti kapcsolataid háttérbe szorultak, házasságod romantikája elillant, szexuális életed aggasztó, Isten tudja mióta nem aludtál 2-3 óránál többet egyhuzamban. Cserébe viszont kaptál egy 3.5 kilós sírós csöppséget, akiért te felelsz. Nos igen, ez olyan, mintha beléptél volna egy új világba, csak éppen nem beszéled a nyelvet…

2. Azonosítsd a tüneteket!

Külön kell választanod a anyasággal járó kultúrális sokk és az utána következő baby-blue tüneteit egy komoly hangulatzavar tüneteitől. Brook Shields így ír erről az időszakról:

Először csak azt gondoltam, hogy amit érzek az kimerültség, de olyan pánik lett rajtam úrrá, amit sosem éreztem korábban. Rowan folyton csak sírt, és én elkezdtem rettegni a pillanattól, amikor Chris újra a kezembe adja a gyermekemet. Hányingert éreztem gyomortájt, olyan volt, mintha egy övvel szorították volna a mellkasom. A pánikot követő ideges nyugtalanság helyett, értéktelenségérzés tört rám. Alig mozogtam. Csak ültem az ágy szélén és lassú, vontatott, mély torokhangon sírtam. Nem csak érzékeny vagy sírós voltam, mint ahogy mondták. Ez valami teljesen más volt. Ez egy rémisztően más dimenzió szomorúsága volt. Úgy éreztem, sosem szabadulok belőle.“

3.Beszéld ki magadból!

Beszélj minél többet, gyakran és hangosan! Fogalmazd meg a problémádat, beszéld ki magadból!

4. Keress valakit aki megért és nem ítél el!

Keress valakit, akiben megbízol és mondd el neki, hogy mit érzel. Ne legyen bűntudatod, mert szeretnéd visszakapni a régi testedet és életedet, mert már azt is megbántad, hogy valaha lefeküdtél a férjeddel… Más is érzett már ilyet a helyedben. Néhány hét és elmúlik, addig is próbáld humorral szemlélni a helyzetet.

5. Ismerkedj anyukákkal!

Ha nem elérhetőek a nagyszülők, akkor ismerkedj össze hozzád hasonló anyukákkal. Egyszer te vigyázol a gyerekekre, egyszer ők, addig te elmehetsz tornázni, vásárolni, vagy egyszerűen csak kikapcsolódni. Ha nem akarod a gyermekedet másra hagyni, akkor maradj te is ott és dumcsizz egyet a többi anyukával.

6. Szerezz segítséget!

Egy gyermektelen este csodákra képes. Ennek érdekében vess be mindent, győzd meg a nagyszülőket, rokonokat, barátokat, hogy vigyázzanak a gyerekre egy kicsit! Ígérj meg mindent, akár azt is, hogy a következő gyereket róluk nevezed el! ☺

7. Aludj! És ez nem vicc!

A kimerültséged oka részben az, hogy nem aludtál már hetek óta egy tisztességeset! Régóta látnak összefüggést az álmatlanság és az őrület között, de újabban be is bizonyosodott, hogy az alvászavar komoly hangulatzavart okozhat. Kérj segítséget és feküdj le aludni. Egy átaludt éjszaka mindennél többet ér!

8. Tedd szabaddá magad!

Egy másik nagy hiba, amit gyakran elkövetnek kezdő anyukák, hogy feláldozzák magukat a gyermekért. Ne tedd! Csak ártasz magadnak. Vegyél ki hetente néhány szabad órát, menj el otthonról, találkozz barátaiddal, kávézzatok egyet együtt, menj ússzál egyet vagy biciklizz egyet. Mindegy mit csinálsz, csak ne kelljen a gyereket magaddal hurcolni.

9. Gondolkozz, mielőtt beszélsz!

Most nem arra gondolok, hogy miket nem mondhatsz a gyermeked előtt, hanem arra, hogy miket ne mondj magad előtt! A csomó „kellene, muszáj, nem tudom, nem megy“ után tényleg úgy fogod érezni, mintha minden nagyon nehéz lenne és nem menne semmi. Elcsépelt mondás, de gondolkodj pozitívan! Minél elégedetlenebb vagy, annál nehezebben szeded össze magad!

10. Nézd meg mit eszel!

Nem akarom az evés örömét is elvenni tőled, de ha kialvatlan és a rosszkedvű vagy hamarabb nyúlsz a chipses zacskó után. Ettől hízni fogsz, elégedetlen leszel magaddal és még rosszkedvűbbé válsz.

Egyél okosan! Tudom már ezerszer, hallottál az omega-3 zsírsavakról, meg a folsavról és a B-12 vitaminról, de most erre van szükséged. Sajnos ezek nem a csokiban vannak, máshol kell keresni őket. Omega-3 zsírsavakat a tonhalban, a szardíniában, mogyoróban és a szezámmagban találsz. B-12 vitamin a húsokban, csirkében, tojásban van. Folsavat találsz a spenótban, brokkoliban, mogyoróban és a narancslében.

11. Netezz!

Olvasgass a neten és hamar rájössz, hogy sok hozzád hasonló anya van. Írj blogot, ahol elmesélheted a veled történteket és olvasd mások bejegyzéseit, hogy tanulj belőlük!

12. Ne veszítsd el a humorérzékedet!

Az egyetlen dolog, ami segíthet túlélni ezeket a hónapokat, éveket az a humorérzéked. Ha úgy érzed lassan beleőrülsz a mindennapokba, akkor nevess rajtuk egy jót! Mást úgy sem tehetsz…

Forrás: elmedoktor.hu